metro

Galéria: A budapesti metró üzemeltetésének története

Kapcsolódó leírások:

Millenniumi Földalatti Vasút a felszíni szakaszának megszüntetése (1973) előtt
Alagút vége a Hősök terénél
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből Aréna úti járműtelep
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Magyarország első vasbeton hídja
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
<<< >>>
1-es pályaszámú kocsi
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
A Városligetben
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
86-os pótkocsi
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Állatkert megálló
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
<<< >>>
Az újabb kocsik még a felszíni szakaszon
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Állatkerti út
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Az eredeti és a pótkocsik közti különbség jól kifejezi a két időszak eltérő építészeti stílusait. Az erdeti kocsik kecses stíluselemekkel voltak díszítve, a szocialista időkben készült pótkocsik viszont alig tértek el az egyszerű doboz formától.
<<< >>>
A 2-es metró üzembe helyezés előtt
Ikeralagút építése
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Kihúzó építése a Déli pályaudvarnál
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből Ötalagutas állomás építése
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
<<< >>>
   
Próbafutás a Stadionok állomáson
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Próbafutás a felszíni szakaszon
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
- -
<<< >>>
2-es metró üzemeltetésének korai szakasza
Blaha Lujza tér
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Pillangó utca
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Örs vezér tere
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Astoria
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
<<< >>>
 
Széchenyi fürdő
az 1995-ös felújítás előtt
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Örs vezér tere
2 kocsis szerelvénnyel
Fotó: Kelecsényi Zoltán
Pillangó utca
Fotó: Kelecsényi Zoltán
-
<<< >>>
Moszkva tér
neonlámpák helyett itt még falfeliratokkal
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Moszkva tér
amikor a neonlámpák még működtek
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Stadionok
(Itt még Népstadion)
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Blaha Lujza tér
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Érdekesség, hogy még nem voltak neonlámpák az állomásokon, csak falra erősített feliratok. Reklámokkal szintén nem találkozhattunk a metró területén.
<<< >>>
3-as metró üzemeltetésének korai szakasza
A 300. metrókocsi
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Peronzár a 3-as metró
Deák Ferenc téri bejáratánál
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Határ út
amikor a neonlámpák még működtek
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Pöttyös utca
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
<<< >>>
Ferenciek tere
(Itt még Felszabadulás tér)
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Kőbánya-Kispest, Deák Ferenc tér
végállomás táblával
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Kőbánya-Kispest
az eredeti festéssel
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
Kőbánya-Kispest
egy kijárattal
Fotó: Kelecsényi Zoltán
<<< >>>
   
Árpád híd, egykori végállomás építése
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
A magyar gyártmányú szerelvény kiállítva
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből
- -
<<< >>>
Metró múzeum a Deák Ferenc téri állomásnál
Megjegyzés: a fényképeket Orbán Péter készítette
A múzeum bejárata Emléktábla Ferenc József látogatásáról A múzeum a földalatti Deák Ferenc téri felhagyott szakasza mentén kapott helyet Gizella tér, a Vörösmarty tér egykori díszcsempéi
<<< >>>
Jól megfigyelhető, hol ér véget az állomás Siemens és Halske gyártmányú motorkocsi A világ első földalatti vasútja a Londoni metró, amit 1863-ban adtak át 2. kép: londoni pályaudvar, 3. kép: Paddingtoni földalatti vasút
<<< >>>
Az ún. Kiosk a Deák F. téren A földalatti építésének előzményei A 13-as pályaszámú motorkocsi Hátul: a földalatti felsővezeték helyett a plafonon elhelyezett sínekről szedte az áramot
<<< >>>
A földalatti kocsiainak terve Korabeli villamoshálózat
Fekete: üzemben lévő vonalak
Piros: engedélyezett vonalak
Szaggatott piros: engedélyezésre kért vonalak
A nagykörúti főgyűjtő csatorna A kocsik áramszedőjének tartója
<<< >>>
A földalatti építése Kijárati csarnokok Felszíni szakasz és áramátalakítók Korabeli jelzőberendezés
<<< >>>
Alagútkeresztmetszet az Andrássy út mentén A Bajcsy-Zsilinszky úti állomás keresztmetszete A 19-es pályaszámú motorkocsi hátulról
<<< >>>
Mozdonyüzemű szerelvény terv Megnyitó az Artézi fürdő végéllomáson A földalatti régi és új nyomvonala Korabeli jegyek és bérletek
<<< >>>
A 20-as pályaszámú királyi kocsi modellje Faburkolatú motorkocsik, balra lent a királyi kocsi A földalatti megnyitója Korebeli kép a királyi kocsiról
<<< >>>
Forgóvázak modelljei Körút és sugárút (mai Andrássy út) terve Széchenyi Gyógyfürdő végállomás Alagútkeresztmetszet az Operánál
<<< >>>
Múzeumi összkép A motorkocsi és a pótkocsi csatlása 81-es számú pótkocsi
<<< >>>
1920-as évek A Deák Ferenc téri (felhagyott) állomás lejárója a Kiosk elbontása után A földalatti üzemeltetése a 70-es és 40-es években A 84-es pályaszámú pótkocsi és egy motorkocsi modellje
<<< >>>
A földalatti felújítása Múzeumi plakátok és modellek Ganz csulkós szerelvény modellje Metróépítés
<<< >>>
A 2-es és 3-as metró szakaszainak átadási dátumai A metró kocsiai az 1942-es tervek szerint Múzeumi emléktárgyak 81-717 és Ev típusú motorkocsik, korábban még eltérő festéssel
<<< >>>
   
A szovjet gyártmányú fúrópajzs modellje Emléktábla a 2-es metró első szakaszának átadásáról - -
<<< >>>